تبديل دانایی به ثروت و ايده به پديده در چرخۀ پژوهش جامعه يك اصل و نياز مبرم است

 

امروز تبديلدانایی به ثروت و ايده به پديده در چرخه پژوهش جامعه به عنوان يك اصل و نياز مبرم

مطرح است، پژوهش مبناي دانايي و توانايي و اصل و ريشه است براي اينكه بتوانيم اقتدار و توانايي و

عزت كشور را بيش از پيش افزايش دهيم.

 دانايي محوري كه اكنون در مناسبات دانشگاهي و سياسي و حتي تجاري جايگاه خود را  پیدا کرده است  بايد تقويت شود زيرا اين به نوعي نزديك كردن علوم به فنون و نيازهاي واقعي جامعه و قرابت فعاليتهاي ذهني با وقايع عيني است و البته در كنار آن تحقيقات بنيادي  هم بايد حتما مورد توجه قرار گيرد.
به هيچ عنوان  بيان اهميت تحقيقات كاربرى  به معناي نفي  اهميت  پژوهش و تحقيقات بنيادي نيست و بدون تحقیقات بنیادی حرکت به سمت مرزهای دانش ممکن نیست ولی ما باید بین تحقیقات بنیادی و کاربردی تعادل برقرار نماییم .


اگر پژوهش به دانايي و توانايي ختم مي‌شود داراي اقتضائاتي است: 

 اين اقتضائات بدان معناست كه  تحقيقات بايد به رفع مشكلات و مسائل جامعه منجر شود چه در رشته‌هاي فني مهندسي و چه در علوم تجربي و چه در علوم انساني  يعني بايد به سمتي حركت كنيم كه مشكلات مبتلابه جامعه را حل كنيم و پژوهش و تحقيقات در اين راستا صورت گيرد.
اگر مقاله‌اي در نمايه‌هاي معتبر دنيا قرار مي‌گيرد بايد يك مقاله به هزاران مقاله تبديل شود و اين مساله يك حركت مثبت و ارزشمند است ولي زماني تكميل مي‌شود كه با هر مقاله ارائه شده يك مشكل اساسي در حوزه‌هاي كاربردي حل شود و جهت‌گيري در اين امر درست باشد.
افزايش فعاليت تشكیل هاي دانشجو يي   در دانشگاه ها :

دانشگاهیان می توانند اندیشه های خودرا در موضوعات مختلف در  فضایی که شایسته دانشگاهای ماست و در محیطی سالم و بدور از هیجانات کاذب ارائه نمایند و آیین نامه کرسی های آزاد اندیشی بستر  تضارب آرا را برای دانشگاهیان فراهم کرده است .
دانشگاه محل تضارب انديشه‌هاست و دانشگاه‌هاي ما چه در مسير آموزش و تربيت و چه در مسير پژوهش و فرهنگ در حال حركت مي باشند و اكنون دردانشگاه‌ها ي ما  فضايي حكمفرماست كه در آن مي توان به صورت منطقي انديشه‌ها را ارائه كرد.
به دنبال اين هستيم تحقيقات و پژوهش‌هايي كه انجام مي‌شود با رويكردحل مشكلات جامعه باشد كه خوشبختانه اين فضا در پژوهشگران ايجاد شده  و در دانشگاه‌هاي ما حاكم است و اعضاي هيات علمي و دانشجويان نيز در اين مسير جهاد علمي و پژوهش مي‌كنند.
بايد در درون هر دانشگاه يك پژوهشگاه وجود داشته باشد كه در برنامه پنجم توسعه نيز اين مورد توجه قرار گرفته و در معاونت پژوهشي وزارت علوم نيز پيگيري مي‌شود.
نه تنها پژوهشگاه‌هايي كه مستقيما زير نظر وزارت علوم هستند بلكه آنهايي كه در دستگاه‌هاي اجرايي مستقرند نیز بايستي به كمك دانشگاه‌ها بیایند و فعاليت كنند.
تاسیس شبكه آزمايشگاهي در کشور:

 دستگاه‌هاي اجرايي نيز می توانند به این شبکه  بپيوندند و به صورت شبكه‌اي فعاليت داشته باشند و این شبکه در سطوح استانی  و ملي فعال می شود تا دانشجويان و محققان بتوانند  از تجهيزاتي كه در دانشگاه هاي مختلف وجود دارد استفاده كنند.
تمام محققان ما در مسير جهاد علمي حركت مي‌كنند و بايد به كمك صنعت و حوزه كاربردي و معاونت علمي رياست جمهوري ارتباط بين صنعت و دانشگاه و حوزه‌ كاربردي را عميق‌تر كنيم.
دانشگاه‌هاي ما نيروي انساني كشور را فراهم مي‌كنند و افرادي كه در تمامي دستگاه‌ها كار مي‌كنند محصول دانشگاه‌ هستند،  و پيشرفت‌هاي كشور مديون اساتيد و دانشگاهها است.
هر جايي كه دانشگاه‌ با صنعت وارد كار شده پيشرفت جهشي رخ داده است. به عنوان مثال در زمينه‌ هسته‌يي و هوافضا ارتباط ارگانيك برقرار شد كه اين پيشرفت حاصل شد ،‌ و بايد گفت در هر جا كه صنعت به دانشگاه‌ها اعتماد كرده جهش خوبي اتفاق افتاده و بايد اين اعتماد تقويت شود و دانشگاهيان موظفند در اين مسير حركت كنند.
ياد و خاطره  دكتر مسعود علي‌محمدي و دكتر شهرياري: دشمن خطر را از دانشگاه‌ها و پيشرفتهاي علمي ما احساس مي‌كند و همان‌طور كه در ابتداي انقلاب سياسيون ما و ائمه جمعه را ترور مي‌كرد اكنون نيز دانشمندان ما را هدف قرار  داده‌ است.
مراسم افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دانشگاهها و مراکز پژوهشی  با حضور وزرای علوم ، تحقیقات و فناوری و دفاع ، و جمعی از مدیران پژوهشی کشور در مصلی امام خمینی (ره) تهران برگزار شد.

www.tebyan.net منبع