تبديل دانایی به ثروت و ايده به پديده در چرخۀ پژوهش جامعه يك اصل و نياز مبرم است
تبديل دانایی به ثروت و ايده به پديده در چرخۀ پژوهش جامعه يك اصل و نياز مبرم است
|
امروز تبديلدانایی به ثروت و ايده به پديده در چرخه پژوهش جامعه به عنوان يك اصل و نياز مبرم
مطرح است، پژوهش مبناي دانايي و توانايي و اصل و ريشه است براي اينكه بتوانيم اقتدار و توانايي و
عزت كشور را بيش از پيش افزايش دهيم.
دانايي محوري كه اكنون در مناسبات دانشگاهي و سياسي و حتي تجاري جايگاه خود
را پیدا کرده است بايد تقويت شود زيرا اين به نوعي نزديك كردن علوم به
فنون و نيازهاي واقعي جامعه و قرابت فعاليتهاي ذهني با وقايع عيني است و البته در
كنار آن تحقيقات بنيادي هم بايد حتما مورد توجه قرار گيرد.
به هيچ عنوان بيان اهميت تحقيقات كاربرى به معناي نفي
اهميت پژوهش و تحقيقات بنيادي نيست و بدون تحقیقات بنیادی حرکت به سمت
مرزهای دانش ممکن نیست ولی ما باید بین تحقیقات بنیادی و کاربردی تعادل برقرار
نماییم .
اگر پژوهش به دانايي و توانايي ختم ميشود داراي
اقتضائاتي است:
اين اقتضائات بدان معناست
كه تحقيقات بايد به رفع مشكلات و مسائل جامعه منجر شود چه در رشتههاي فني
مهندسي و چه در علوم تجربي و چه در علوم انساني يعني بايد به سمتي حركت كنيم
كه مشكلات مبتلابه جامعه را حل كنيم و پژوهش و تحقيقات در اين راستا صورت گيرد.
اگر مقالهاي در نمايههاي معتبر دنيا قرار ميگيرد بايد يك مقاله به هزاران مقاله
تبديل شود و اين مساله يك حركت مثبت و ارزشمند است ولي زماني تكميل ميشود كه با
هر مقاله ارائه شده يك مشكل اساسي در حوزههاي كاربردي حل شود و جهتگيري در اين
امر درست باشد.
افزايش فعاليت تشكیل هاي دانشجو يي در
دانشگاه ها :
دانشگاهیان می توانند اندیشه های خودرا در موضوعات مختلف در
فضایی که شایسته دانشگاهای ماست و در محیطی سالم و بدور از هیجانات کاذب ارائه
نمایند و آیین نامه کرسی های آزاد اندیشی بستر تضارب آرا را برای دانشگاهیان
فراهم کرده است .
دانشگاه محل تضارب انديشههاست و دانشگاههاي ما چه در مسير آموزش و تربيت و چه در
مسير پژوهش و فرهنگ در حال حركت مي باشند و اكنون دردانشگاهها ي ما فضايي
حكمفرماست كه در آن مي توان به صورت منطقي انديشهها را ارائه كرد.
به دنبال اين هستيم تحقيقات و پژوهشهايي كه انجام ميشود با رويكردحل مشكلات
جامعه باشد كه خوشبختانه اين فضا در پژوهشگران ايجاد شده و در دانشگاههاي
ما حاكم است و اعضاي هيات علمي و دانشجويان نيز در اين مسير جهاد علمي و پژوهش ميكنند.
بايد در درون هر دانشگاه يك پژوهشگاه وجود داشته باشد كه در برنامه پنجم توسعه نيز
اين مورد توجه قرار گرفته و در معاونت پژوهشي وزارت علوم نيز پيگيري ميشود.
نه تنها پژوهشگاههايي كه مستقيما زير نظر وزارت علوم هستند بلكه آنهايي كه در
دستگاههاي اجرايي مستقرند نیز بايستي به كمك دانشگاهها بیایند و فعاليت كنند.
تاسیس شبكه آزمايشگاهي در کشور:
دستگاههاي اجرايي نيز می
توانند به این شبکه بپيوندند و به صورت شبكهاي فعاليت داشته باشند و این
شبکه در سطوح استانی و ملي فعال می شود تا دانشجويان و محققان بتوانند
از تجهيزاتي كه در دانشگاه هاي مختلف وجود دارد استفاده كنند.
تمام محققان ما در مسير جهاد علمي حركت ميكنند و بايد به كمك صنعت و حوزه كاربردي
و معاونت علمي رياست جمهوري ارتباط بين صنعت و دانشگاه و حوزه كاربردي را عميقتر
كنيم.
دانشگاههاي ما نيروي انساني كشور را فراهم ميكنند و افرادي كه در تمامي دستگاهها
كار ميكنند محصول دانشگاه هستند، و پيشرفتهاي كشور مديون اساتيد و
دانشگاهها است.
هر جايي كه دانشگاه با صنعت وارد كار شده پيشرفت جهشي رخ داده است. به عنوان مثال
در زمينه هستهيي و هوافضا ارتباط ارگانيك برقرار شد كه اين پيشرفت حاصل شد ، و
بايد گفت در هر جا كه صنعت به دانشگاهها اعتماد كرده جهش خوبي اتفاق افتاده و
بايد اين اعتماد تقويت شود و دانشگاهيان موظفند در اين مسير حركت كنند.
ياد و خاطره دكتر مسعود عليمحمدي و دكتر شهرياري: دشمن خطر را از دانشگاهها
و پيشرفتهاي علمي ما احساس ميكند و همانطور كه در ابتداي انقلاب سياسيون ما و
ائمه جمعه را ترور ميكرد اكنون نيز دانشمندان ما را هدف قرار داده است.
مراسم افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دانشگاهها و مراکز
پژوهشی با حضور وزرای علوم ، تحقیقات و فناوری و دفاع ، و جمعی از مدیران
پژوهشی کشور در مصلی امام خمینی (ره) تهران برگزار شد.
www.tebyan.net منبع